Locomotivas elétricas - MRS Logística
As locomotivas cremalheira Stadler
Stadler / MRS Logística
Technical features
• Unique design of rack bogies with 4 traction motors each (2 for the rack pinions, 2 for the adhesion axles)
• High power traction equipment with water cooled ABB-IGBT-traction-converters
• High redundancy in the whole traction equipment
• Selectron vehicle control system with train bus and diagnosis computer
• Multiple traction for up to two locomotives
• Heavy and robust vehicle body of steel construction
• Standardized AAR-couplers and adhesion brake system
• Rack system: ABT, three laminas of 60mm width each
• Maximum gradient: 104 ‰
• Air-conditioned driver compartment
Vehicle data |
Customer |
MRS Logistica S.A. Brazil |
Line operated |
Paranapiacaba – Raiz da Serra |
Gauge |
1‘600 mm |
Designation |
He 4/4 |
Catenary supply voltage |
3‘000 VDC |
Axle arrangement |
Bozz‘ Bozz‘ |
Number of vehicles |
7 |
Service start-up |
2013 |
Overall length |
18‘720 mm |
Vehicle width |
3‘200 mm |
Vehicle height |
4‘600 mm |
Tare weight |
110 t |
Bogie wheelbase |
4‘800 mm |
Wheel diameter (new) |
1‘069 mm |
Maximum power at wheel |
5‘000 kW |
Starting tractive power |
700 kN |
Maximum speed uphill |
30 km/h |
downhill |
25 km/h |
Electric Rack and Adhesion Locomotive for MRS Logistica S.A., Brazil
The railway line from Sao Paulo down to the port of Santos has a nearly 10km long part with rack drive. The great part of good trains operating there are iron ore trains. The new locomotives will be able to haul 50% more load than the existing old locomotives at higher speeds. Two new locomotives in multiple traction can haul a 750to good train on the 104‰ ramp, using a strong triple rack bar system.The especially designed new locomotives will have the enormous power of 5 MW at 3kVDC catenary tension. They will be able to recuperate the produced energy while braking down the heavy trains. The rack gears and braking systems are built in a brand new design and are unique in the world.The modern electronic control and diagnosis system will allow a great benefit in maintenance and energy saving.
www.stadlerrail.com
Fato relevante
A MRS LOGÍSTICA S/A, em observância à Instrução CVM nº 358, de 03/01/02, comunica que está desenvolvendo um projeto de substituição das locomotivas que operam no Sistema Cremalheira, localizado na Serra do Mar, entre São Paulo e Santos, com o objetivo de apoiar o crescimento do volume e aumentar a confiabilidade do transporte nos próximos anos. O valor investido na primeira fase do projeto está estimado em R$ 130 milhões, sendo que, atualmente, as locomotivas ainda estão em fase de detalhamento de projeto, com previsão de chegarem ao Brasil somente a partir do final de 2012.
A perspectiva é que a compra das novas locomotivas suporte o crescimento da produção estimado para este trecho, passando de 500 toneladas para 750 toneladas por viagem. A atual operação na Serra do Mar, que dá acesso ao Porto de Santos, transporta cerca de 7,5 milhões de toneladas por ano. Com a 1ª fase da modernização do sistema, a capacidade passará, nos próximos sete anos, a 24 milhões de toneladas anuais (somadas as capacidades de subida e descida).
Está ainda em estudo a possibilidade de realização de uma 2ª fase de investimentos que poderia elevar a capacidade do sistema para até 56 milhões de toneladas (somadas as capacidades de subida e descida). A realização desta 2ª fase dependerá da avaliação dos possíveis cenários de demanda futura.
Rio de Janeiro, 24 de fevereiro de 2010
Henrique Aché Pillar
Diretor Financeiro, de Desenvolvimento e de Relações com os Investidores
MRS LOGÍSTICA S/A
CNPJ/MF nº 01.417.222/0001-77
NIRE nº 33.300.163.565
Sociedade Anônima de Capital Aberto
Registro CVM nº 01794-9
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